Soms mag ik nog veel leren... - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Wilma Kok - WaarBenJij.nu Soms mag ik nog veel leren... - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Wilma Kok - WaarBenJij.nu

Soms mag ik nog veel leren...

Blijf op de hoogte en volg Wilma

30 Mei 2018 | Oeganda, Jinja

In Jinja staat daar een jongen met een kar vol meloenen.
‘Madam, ze zijn zo lekker. En niet zo duur…’
Bruine ogen kijken me aan. Een watermeloen in mijn rugzak.. Pfft…dat is een heel gewicht om mee te sjouwen door de Central Market, naar de taxi, met de boda, mee naar Wairaka.
‘Yes, madam?’
Oké, een watermeloen is lekker en vanavond heb ik fellowship. Kan ik ‘m meteen delen met de anderen.

Terwijl ik de watermeloen opensnijdt, zie ik dat-tie wit is. Ik verwachtte de kleur rood. Sappig is-tie wel. Vast een wit familielid van de rode watermeloen die ik ken.
Nee, dus, fout! Deze watermeloen is nog helemaal niet rijp.
‘Hoe kan ik dat weten?! Van de buitenkant kan ik het niet zien. In Nederland zijn ze altijd rood als ik ze koop!’
Hapklaar en rijp, dat is Nederland. Dat is wat ik weet.

Hier moet je ze bekloppen. Dan hoor je of ze rood zijn.

Vanmiddag overkwam me hetzelfde, maar nu met een witte kool. Ik had al een kool uitgekozen. Mijn bodaboda-driver zegt: ‘Nee, dat is niet een goede.’ Ik kijk hem met een vage blik aan.
Hij zet z’n bodaboda neer, komt naar me toe en beklopt de kool.
Ik luister zo goed ik kan en ja hoor, ik hoor verschil. Degene die het beste klinkt neem ik mee.

Oh, wat moet ik nog veel leren: bekloppen van groente en fruit en dan nog de juiste interpretatie eraan geven.
Kijken naar de wolken om een weersvoorspelling te doen. Een weerapp werkt hier voor geen meter, heb ik ontdekt.
Zo kijk ik met de Oegandezen mee en probeer een voorspelling…
Een bruin gezicht kijkt me aan: ‘Nee, Wilma, geen regen, maybe tomorrow…’

  • 30 Mei 2018 - 20:48

    Martine:

    En als je de blaadjes uit het kroontje van de ananas kan trekken is ook deze rijp... al weet ik niet of ze die daar ook hebben. Anders is het een leuk feitje... haha succes met de boodschappen ;).

  • 31 Mei 2018 - 06:32

    Wilma Kok:

    Dank je wel, Martine. Dit wist ik nog niet. Ananassen hebben we in overvloed. Elke week eet ik er wel eentje. Tot nu toe laat ik de verkopers eentje uitzoeken die voldoet aan mijn wensen. Nu kan ik het ook zelf :-).

  • 31 Mei 2018 - 20:34

    Ina:

    Hoi Wilma.
    Misschien nog een weetje; weet niet of het te koop is bij je.
    Een (zoals die hier heet) galia meloen "ruikt" zoeter als hij rijp is. Vaak ruik ik eraan maar het is soms ook wel moeilijk. Zo zie je maar weer, je bent nooit te oud om wat te leren.
    Heb je het verder naar je zin?
    Het ga je goed.

  • 02 Juni 2018 - 09:10

    Wilma Kok:

    Hallo Ina,

    We hebben hier watermeloenen. Galia heb ik nog niet gezien. Klopt, leren gaat maar door. Deze weken ervaar ik het aan alle kanten. Het gaat goed met mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilma

Video-interaction coaching Family coaching FST Certified (Family Trauma Hulp)

Actief sinds 30 Jan. 2018
Verslag gelezen: 454
Totaal aantal bezoekers 51123

Voorgaande reizen:

30 Januari 2018 - 31 December 2025

Thuis in Uganda

16 Oktober 2023 - 19 Oktober 2023

Friendship Cards en Couple Cards and more Cards

23 September 2023 - 07 Oktober 2023

Montana, Livingstone, Missoula

23 September 2023 - 07 Oktober 2023

Montana, Livingstone, Missoula

Landen bezocht: