Niet op gerekend... - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Wilma Kok - WaarBenJij.nu Niet op gerekend... - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Wilma Kok - WaarBenJij.nu

Niet op gerekend...

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

01 November 2023 | Oeganda, Jinja

Ehmja…

Donkere ogen kijken rond.

Ik voel het… hier is iets mis.

Ik zie het ook: Veel mensen zijn er rond de kerk. Een registratietafel buiten, spandoeken.

Dat is er niet als ik @YourBEST kom geven.

Iemand wordt aan zijn blouse getrokken en opweg gestuurd.

Ik ga het verwoorden:

‘Er is een andere activiteit en jullie zijn vergeten dat ik zou komen?’

Hij knikt.

‘Okay, hoe gaan we dit oplossen? Een nieuwe afspraak maken?’

Ik glimlach en kijk vriendelijk, hoop ik.

Ik wil deze jongemannen niet beledigen maar ik baal er ook wel van.

‘Wacht even’ zegt mijn vertaler. ‘Ze gaan iets regelen.’

‘Iets regelen? Wat dan?’

Ja, ik blijf graag op de hoogte van de ontwikkelingen en ik denk graag mee.

‘Ze gaan kijken of we in het programma ingepast kunnen worden.’

Okay.

Een kerk vol met meer dan 100 jongeren uit de regio. Beetje link om dit te doen, hier komt meer werk van, nog meer uitnodigingen voor het @YourBEST programma.

Een paar minuten later staan we voorin de kerk.

Ik had module 4 voorbereid, maar deze groep jongeren heeft de voorgaande modules niet meegekregen.

Gelukkig heb ik alles bij me en improviseren heb ik de afgelopen jaren wel geleerd.

Dus een stukje module 1 en dan een stukje module 4.

De aandacht is groot, notitieboekjes komen tevoorschijn.

Na afloop een gesprek:

‘Dit wist ik niet.’

‘Als ik dit jaren eerder had geweten, dan had ik niet….’

‘Nu zit ik in deze moeilijke situatie….’

Pijnlijke verhalen hoor ik. Pittige, levenslange gevolgen door geweld, kinderhuwelijken, het stappen in andermans huwelijken, single moeders.

Alles in je leven heeft effect op je. Je hebt grip op je eigen keuzes. Heb je ooit nagedacht over de gevolgen van je keuzes op de korte en lange termijn. Op het moment kan het leuk, gezellig, fijn zijn. Maar de gevolgen op de langere termijn zijn niet mis.

Het maakt me opnieuw duidelijk dat kennis een grote probleemoplosser is. De mensen in Uganda kunnen dan zelf verder.

En ja hoor, twee extra verzoeken om het @YourBEST in andere dorpen te brengen. Ik heb mensen nodig dit geraakt zijn door de omstandigheden en passie hebben om het programma te leren kennen en erop uit te gaan. Zodat veel jongeren op tijd deze informatie krijgen en niet als het al te laat is.

Het maakt me opnieuw duidelijk dat we dit programma mogen gaan vertalen in de lokale taal zodat we nog meer impact kunnen hebben.

Stel je voor dat een jongere op tijd een gezonde keus kan maken voor hem/haar zelf en de anderen om hen heen.


  • 31 Oktober 2023 - 18:36

    Coen :

    Dit is toch wat je leiding noemt. Mooi om te lezen.


  • 31 Oktober 2023 - 18:36

    Coen :


  • 31 Oktober 2023 - 19:44

    Ina:

    Geweldig Wilma. Mooi om het te lezen.

    Het ga je goed onder de zegen van Hem, die jou omringt met Zijn liefde.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilma

Video-interaction coaching Family coaching FST Certified (Family Trauma Hulp)

Actief sinds 30 Jan. 2018
Verslag gelezen: 423
Totaal aantal bezoekers 51034

Voorgaande reizen:

30 Januari 2018 - 31 December 2025

Thuis in Uganda

16 Oktober 2023 - 19 Oktober 2023

Friendship Cards en Couple Cards and more Cards

23 September 2023 - 07 Oktober 2023

Montana, Livingstone, Missoula

23 September 2023 - 07 Oktober 2023

Montana, Livingstone, Missoula

Landen bezocht: