Kapot - Reisverslag uit Wairaka, Oeganda van Wilma Kok - WaarBenJij.nu Kapot - Reisverslag uit Wairaka, Oeganda van Wilma Kok - WaarBenJij.nu

Kapot

Door: Wilma

Blijf op de hoogte en volg Wilma

08 Februari 2020 | Oeganda, Wairaka

Het lijkt wel alsof alles hier kapot is, kapot gaat, kapot moet.
Het met, Ugandese handen, de was doen, geeft in korte tijd gaten in mijn handdoeken en kleren. Kun je voorstellen: mijn Walra handdoeken.
Ik werd er eerst wat teleurgesteld en boos over. Nu laat ik het maar. Probeer maar de leuke kant ervan te zien: ik mag binnenkort neiuwe handdoeken kopen. Kan ik na 23 jaar een andere kleur kiezen. (Oeps, 23 jaar…)
Veel is hier fake: de stroomdraadjes, de deurkrukken, verbindingsstukken. Het gaat lekker snel en makkelijk kapot.
Het breekt, mijn auto breekt door de slechte en hobbelige wegen. En soms rijd ik waar geen wegen zijn.
Het kreunt, zucht en steunt.
Breuken in vertrouwen, in families, vriendschappen en relaties. Mensen die een andermans huwelijk instappen. Schadelijk gedrag vertonen en slachtoffers maken.

Mijn energie en emoties voelen kapot, mijn rek en veerkracht is even weg.
De wanhoop, uitzichtloosheid, armoede in geld en armoede in toegang tot kennis en middelen.
Alweer de vraag om geld voor schoolgeld, een school, een project, een schuld in te lossen. Het sloopt me om steeds deze verhalen en verzoeken aan te horen en met een vriendelijk maar beslist ‘nee’ te moeten beantwoorden. Ja, het geld van een muzungu kent zijn grenzen.
Energie en wijsheid om in te spreken in andermans leven. Geconfronteerd te worden met de gebrokenheid. Wat voelt het onmachtig en onrechtvaardig.
Waar sta ik, wat voel ik in al deze situaties?

Het maakt me kapot als ik niet meer goed kan slapen van alles wat kapot is en hier kapot gaat. Wanneer in het donker de vraag rijst: 'God, het is zoveel, zo intens. Wat kan ik hier nog doen? Wat moet ik hier doen? Zal ik weggaan?'

En als ik me dan zo kapot voel, stuk ga op alle gebrokenheid, dat ik de hele dag tranen voel. Dan mag ik weten dat ik voor heelheid gemaakt ben. Wat kijk ik uit naar de die tijd, die komen gaat, waarin NIETS meer kapot, gebroken zal zijn: geen auto, geen deurkruk, geen vriendschap, geen familie, geen hart.
Jezus heeft het gebroken hart van God en zijn onvoorwaardelijke liefde laten zien. Die liefde er is voor hen, voor jou, voor mij.
Tot die dag, zal ik met tranen in mijn ogen, machteloosheid in mijn armen, boosheid en teleurstelling diep van binnen doorgaan om waar ik kan, liefde en aandacht te brengen in alle gebrokenheid.

  • 08 Februari 2020 - 13:48

    Elwin Bos :

    U nodigt mij aan ​tafel voor het oog van de vijand, u ​zalft​ mijn hoofd met olie, mijn ​beker​ vloeit over.
    (Psalm 23:5)

    Jezus zegt:
    Ik wil je alles geven wat je nodig hebt, in overvloed. Want Ik ben gekomen om het leven te geven in al zijn volheid. Ik nodig je uit om te genieten van wat Ik je geef. In mijn koninkrijk is er geen schaarste. Er is altijd meer. Meer heil, meer genade, meer goedheid, meer liefde en meer leven!

    Je mag bidden:
    Heer Jezus, geef me altijd weer meer dan ik verwacht.

    (Jos Douma)

  • 09 Februari 2020 - 11:07

    Yvonne:

    Sterkte. Ook gebrokenheid hoort bij het leven, zoals je zelf al noemt... daar kom je uit!

  • 11 Februari 2020 - 22:12

    Ina:

    Dank je, om te lezen van je kwetsbaarheid, machteloosheid, verdriet, boosheid en teleurstellingen...
    Kon ik je maar even een knuffel geven...even met je van gedachten wisselen....
    De afstand die je nu voelt, is enorm. Maar weet dat we met je begaan zijn..
    Je zult merken dat veel mensen "om je heen staan", zij het op die grote afstand.
    Maar de berichtjes die je ontvangt, neem ik aan, doet je vast heel goed. Omzien naar elkaar doet goed. Ook wij leven met je mee en wensen jou, nu je in een dal zit, heel veel sterkte toe.

    Zoveel zorgen...
    Kwetsbaar ben je, zoveel zorgen
    moeite, pijn en tegenslag...
    Ooit komt er een nieuwe morgen
    waar jou zon weer schijnen mag!

    Liefs en tot een volgende keer.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilma

Video-interaction coaching Family coaching FST Certified (Family Trauma Hulp)

Actief sinds 30 Jan. 2018
Verslag gelezen: 285
Totaal aantal bezoekers 50411

Voorgaande reizen:

30 Januari 2018 - 31 December 2025

Thuis in Uganda

16 Oktober 2023 - 19 Oktober 2023

Friendship Cards en Couple Cards and more Cards

23 September 2023 - 07 Oktober 2023

Montana, Livingstone, Missoula

23 September 2023 - 07 Oktober 2023

Montana, Livingstone, Missoula

Landen bezocht: